Zdroj: Pixabay.com

Kysané, nebo sterilované? Červené, nebo bílé? Naše tradiční hlávkové zelí je velice prospěšná potravina, jen je dobré vědět, které a v jaké úpravě je pro vás to pravé.

Na internetu se dočtete ledacos o módních superpotravinách a jejich báječných zdravotních benefitech pro naše tělo. Mnohdy se jedná pouze o marketingový tah, kdy se nás jejich výrobci snaží nalákat na zázračné účinky pro zdraví. Člověk pak dočista zapomíná na potraviny, které má běžně doma, jsou mnohem levnější a paradoxně zdraví prospěšnější.

Zázračné zelí

Když si vezmeme coby pomocníka Oxfordský slovník, abychom si objasnili, co si pod pojmem „superpotravina“ představit, doslova se dozvíme: „Superpotraviny jsou potraviny, které díky svému nezvykle vysokému obsahu vitaminů, minerálních látek, antioxidantů nebo dalších zdraví prospěšných látek mají pozitivní vliv na různé oblasti lidského zdraví.“

Takové jídlo je ale přece u nás běžně k dostání a nepotřebujeme kvůli tomu utrácet za drahé exotické potraviny a doplňky. Jak řekl kdosi moudrý: „Vaše strava má být vaším lékem a váš lék vaší stravou.“ (Výrok je přikládán Hippokratovi.) Z toho si můžeme vzít především to, že bychom měli volit primárně přírodní potraviny s co nejnižší mírou průmyslového zpracování, které si zachovají veškeré potřebné živiny, minerální látky a vitamíny. A takovou potravinou je naše tradiční zelí. Tedy – někdy je, jindy není.

Co víme o zelí

Jedná se o brukvovitou zeleninu, která se pěstuje již přes čtyři tisíce let. Na sto gramů v něm připadá pouhých devatenáct kilokalorií, je tedy žhavým adeptem pro zařazení do jídelníčku pro ty, kteří se snaží zredukovat svoji hmotnost.

Obsahuje zhruba 5 g sacharidů, 0 g tuku a necelý jeden gram bílkovin. Zelí v sobě skrývá 33 mg omega-3 mastných kyselin a je z 92,5 % tvořeno vodou. Navíc se jedná se o bezlepkovou potravinu, která je tudíž vhodná nejen pro bezlepkáře, ale mimo jiné ji mohou i děti od šesti měsíců.

Zelí můžeme konzumovat v různých formách s mnoha benefity. Například je doporučováno před každým jídlem sníst několik listů syrového zelí jakožto prevenci před jaterním onemocněním, jako jsou cirhóza nebo žloutenka. Kromě toho se doporučuje jej žvýkat alespoň jednou denně pro posilnění zubů.

Šťáva ze zelí má zase projímavé účinky, což ocení zejména lidé trpící zácpou. Doporučuje se vypít zhruba 0,5 l jako prevence před onemocnění dnou, artrózou, revmatem nebo před pálením žáhy. Ve šťávě ze zelí najdeme také potřebná probiotika. Probiotika podporují trávení, působí příznivě na střevní mikroflóru a posilují náš imunitní systém.

FOTOGALERIE ZDE

Drcené listy slouží zejména k vnějšímu ošetření vyrážek, k hojení ran nebo stažení hnisu. Rozhodně se nedoporučuje jej užívat k hojení ran vnitřně. Zelí totiž zvyšuje kyselost a tím omezuje aktivitu bílých krvinek.

Pokračování ZDE

Zdroj: www.vitalia.cz


Není v našich silách ručit za všechny obsahy videí, názory a jednání jednotlivců.
Přejeme vám všem mnoho lásky v této transformační době.


Vážení diváci, velmi si vážíme vašich příspěvků – dáváte nám naději, že budeme moci pokračovat a velmi nás mrzí, že se mnoho vašich chtěných plateb neuskutečnilo vzhledem k potížím funkčnosti platební brány. GoPay muselo přijmout nové podmínky bank, kdy spolkům neumožní on-line platby kartou. Prosíme o znovu zaslání/zasílání vašich příspěvků, prozatím přes klasický bankovní převod:

Pro platby v ČR: 107-7380440287/0100 s uvedením slova „Dar“ do zprávy pro příjemce.

Pro mezinárodní platby ze zahraničí: IBAN: CZ40 0100 0001 0773 8044 0287, BIC/SWIFT kód: KOMBCZPPXXX

Snažíme se pro vás najít jiné zjednodušující služby pro vaše platby. Děkujeme za pochopení i za podporu.

S láskou Cesty k sobě