Shrnutí výsledků největší dietologické studie všech dob – Čínské studie (ČS) T. C. Campbella, Ph.D., knihy, která získala titul Kniha roku USA

Čtěte obzvlášť pozorně, pokud chcete:

-žít déle,

-vypadat a cítit se mladě,

-mít více energie,

-zabránit vzniku mnoha chorob (srdečních chorob, zhoubných nádorů, diabetu, obezity…),

-výrazně snížit spotřebu léků,

-předcházet mrtvici,

-předcházet impotenci,

-vyhnout se Alzheimerově chorobě…

Dosažení tak velkých výhod je přitom jednoduché — změna stravy. V ČS jsou vysvětleny zásady, které bychom měli u změny stravy dodržovat:

Výživu tvoří kombinace účinků nespočetného množství látek ve stravě.

Vaříme dušený špenát na zázvoru, celozrnné ravioli plněné tykví a rajskou omáčku. Pokud sníme špenát, dáme tělu hromadu živin (viz tab.).

Když k této složité směsi sníme ravioli s rajskou omáčkou a jídlo se spojí se slinami, dostane se nám dalších tisíců chemických látek. Opravdový biochemický zlatý důl. Látky z potravy reagují mezi sebou a s chemickými látkami, které jsou v našem těle. Jenom pošetilci tedy mohou opěvovat ctnosti jedné živiny či chemické látky, to je příliš zjednodušující.

Vitaminové doplňky nejsou univerzálním prostředkem pro dobré zdraví.

Lidé chtějí jíst svá oblíbená jídla. Škodlivé účinky takového jídla poté “opraví” několika tabletkami doplňků a hned se cítí lépe. A lékaři místo jiné stravy mají co nabídnout.

V 90. letech výzkum doložil, že se po 4-6 letech užívání beta-karotenových doplňků nesnížila frekvence rakoviny plic, naopak. Zvýšila se! A nebyl nalezen žádný prospěšný účinek vitaminů A a E v prevenci srdeční choroby! To však neznamená, že tyto živiny nejsou důležité. Jsou, ale jen tehdy, když je konzumujeme v jídle. Výjimkou jsou vitamin B12 a D. Ty je vhodné tělu dodávat, je-li jich nedostatek (vysvětleno v ČS a viz zásada č. 3).

Všechny účinky tisíců chemických látek nikdy nemůžeme poznat. Podávání samostatných živin ve formě doplňků je tedy nelogické. Ale vývoj a výroba doplňků stravy se staly obrovským byznysem, a velký zisk je velikou motivací.

Z rostlinné stravy získáme daleko vhodnějším způsobem mnohem více živin než ze stravy živočišné.

Rostlinné produkty obsahují o mnoho více antioxidantů, vlákniny a minerálů než živočišné, které někdy tyto živiny nemají, a obsahují daleko více cholesterolu, tuků a bílkovin než rostlinné produkty.

Doplňkům stravy bychom se neměli vyhýbat ve všech případech, jak už bylo uvedeno u zásady č. 2. Pokud po tři roky a déle nebudeme jíst živočišné produkty, nebo je-li žena těhotná či kojí, je nutné užívat malé množství doplňků B12. A podobně, když se člověku nedostává dost slunečního svitu, např. v zimních měsících, je dobré užívat doplňky vitaminu D a víc chodit ven.

Geny samy nemoc nevyvolají. Působí pouze tehdy, jsou-li aktivovány, a tu hraje hlavní roli výživa.

Některé geny “spí”, jiné jsou aktivní. A toto vše způsobuje prostředí, a zvláště to, co jíme. ČS dokládá, že geny způsobující rakovinu jsou ovlivněny konzumací bílkovin. Výzkum, popsaný v ČS, zjistil, že u zvířat můžeme škodlivé geny aktivovat a deaktivovat jednoduše pouhými úpravami množství přijímaných bílkovin v potravě.

Desítky studií dokazují, že když lidé migrují, přijímají riziko nemocí zemí, do kterých se přestěhovali. Nemění své geny, a přesto trpí nemocemi, které se v jejich rodné vlasti téměř nevyskytují. Jen jedí jinak.

Během dvou desetiletí se navíc procento obézních zdvojnásobilo. Do minulého století byly nemoci jako diabetes, srdeční choroby a další tzv. nemoci blahobytu vzácné, přitom genetický kód se nemohl významně změnit.

Na genech však hodně záleží. Vezměme si např. dva Američany žijící ve stejném prostředí, kteří jedí stejnou masitou stravu. Jeden zemřel na infarkt v 54 letech a druhý na rakovinu v 80. Tyto odlišnosti vysvětlují právě geny. Nemůžeme přesně říct, ke kterým nemocem jsme náchylnější, díky ČS ale víme, jak můžeme rizika vedoucí k nemocem ovlivňovat stravou. Oba tito muži tady ještě mohli být a žít kvalitnější život, kdyby jedli optimální stravu.

Výživa může podstatně ovlivňovat nežádoucí účinky škodlivých látek.

Předpokládá se, že bez antibiotik a hormonů podávaných hospodářským zvířatům by bylo maso daleko bezpečnější. Pravé nebezpečí však spočívá v tom, že maso představuje nevyvážený soubor živin bez ohledu na nebezpečné látky.

ČS dokládá, že účinek vysoce kancerogenní chemické látky, aflatoxinu, může být úplně potlačen pomocí správné výživy. Pokud byli pokusní potkani krmeni stravou s nízkým podílem bílkovin, zůstávali zdraví. Aktivity chemických kancerogenů (jako u genů) jsou v prvé řadě ovlivňovány živinami, které přijímáme v potravě.

Čisté” hovězí je asi poněkud zdravější, ale oba druhy hovězího jsou z nutričního hlediska stejné.

Stejná výživa, jež chrání před vznikem a rozvojem nemocí, může nemoc v pozdějších stadiích zastavit nebo vyléčit.

Výsledky výzkumu prováděného u lidí ukazují, že přírodní rostlinná strava léčí srdeční chorobu, pomáhá obézním hubnout, diabetikům umožňuje vysadit terapii… Nejobávanější jsou autoimunitní nemoci, protože jakmile se tělo obrátí proti sobě, už ho nemusíme zastavit. Ale i tady lze některé nemoci zpomalit či potlačit správnou stravou.

Výživa prospěšná u jedné chronické nemoci je prospěšná celkově.

Biochemická podstata nemocí ukázala, jak mnoho mají nemoci společného. Tyto shody ukazují, že stejná správná výživa je podmínkou dobrého zdraví a může nás ochránit před mnoha nemocemi. Přírodní rostlinná strava je sice účinnější při léčbě srdeční choroby než u rakoviny mozku, ale nevyvolá jednu nemoc, když druhou potlačuje. Nikdy nám neuškodí.

Správná výživa podporuje zdraví ve všech oblastech naší existence.

Špatné stravovací návyky nenapravíme jen pravidelným běháním. Prospěch a rizika, která s sebou nese strava, jsou mnohem významnější. Samozřejmě fyzická aktivita, emoční a duševní zdraví a dobré životní prostředí jsou pro zdraví taky hodně důležité. Vše je spolu propojeno.

Lidé, kteří správně jedí, mají více energie. Správná výživa a cvičení na sebe působí, účinky se násobí a člověk je zdravější. Ti, kdo se cítí spokojeni, se budou pravděpodobně více starat i o své zdraví. A takto se využívá méně přírodních zdrojů, vytváří se méně znečištění a zvířata méně trpí.

Tyto zásady mohou pomoci zmenšit chaos v informacích o stravě. Už nás nevyvede z míry, když bude za kancerogenní označena další chemická látka nebo když vyjde nová kniha o stravě či když uvidíme novinový titulek, že genetický výzkum vyřešil nějakou nemoc.

Z ČS zpracovala Eva Dědková,

více na www.svitani.eu

Líbí se vám, co děláme?
Rádi byste podpořili provoz internetové televize Cesty k sobě?

200,-

300,-

500,-

1000,-

Platba

Za veškeré příspěvky předem děkujeme!

Zasláním daru dochází k uzavření darovací smlouvy dledarovacích podmínek.
Prohlášení o ochraně osobních údajů darujícího. Platba probíhá prostřednictvím služby