Myslíte si, že únava patří k životu, stejně jako věčná honička a stres, které nás často lapí už od samého rána? To je nesmysl! Navzdory všem povinnostem a pracovnímu kolotoči nemusíme každý večer padat do postele napůl v mdlobách. Naše tělo není stroj a potřebuje pravidelně odpočívat. Možností, jak „dobít baterky,“ je celá řada. Stačí si jenom vybrat.

Co obvykle snídáte? Koblihu s kávou? Nebo kávu s cigaretou? Pak se ovšem nedivte, že se vám už před desátou začínají klížit víčka a v poledne jste schopní usnout vestoje. Když autu nedáte benzín, doveze vás maximálně k nejbližší pumpě, než mu dojdou poslední výpary. Pokud se chcete vyhnout únavě, musíte se v první řadě kvalitně nasnídat. Po ránu vás výborně nakopne ovesná kaše s medem a ořechy, neslazené müsli s ovocem nebo plátek celozrnného chleba se šunkou, sýrem a zeleninou.

Sbalte si energii do krabičky

Mezi snídaní a obědem (a také obědem a večeří) by měla být ještě malá svačinka. V opačném případě se zbytečně ochuzujete o energii. Přivstaňte si ráno o 10 minut a přibalte si s sebou do krabičky nějakou zdravou dobrůtku, například špalíčky zeleniny (mrkev, kedlubnu, ředkvičku, brokolici) s jogurtovým dipem, zbytek salátu od večeře s kousky tofu nebo vajíčka, jakékoliv ovoce, které doma najdete, a k tomu pár ořechů, kousky tvrdého sýra s cherry rajčátky, posypané mletou paprikou, plátky uzeného lososa s pečivem a listovým salátem, kousky makrely nebo matjesů s pečivem a ředkvičkami, celozrnný muffin atd.

Pomozte tělu vypudit toxiny

Dlouhodobá únava svědčí o tom, že nám tělo okupují toxiny. Dejte si jednou za měsíc krátkou očistu, při které budete konzumovat pouze odlehčenou stravu (žádné hranolky, tučné maso, uzeniny, majonézy, sladkosti, pečivo z bílé mouky, sladké šťávy, limonády, alkohol). Pokud máte rádi bylinky, podpořte detox očistnými čaji z kopřivy, zázvoru, řebříčku, svízele nebo ostropestřce. A přidejte do stravy také vlákninu, která funguje jako perfektní kartáč. Kromě toho podporuje střevní peristaltiku a urychluje průchod tráveniny zažívacím ústrojím, což působí jako prevence hnilobných procesů, ke kterým dochází, je-li trávenina ve střevech příliš dlouho. Bohatým zdrojem vlákniny je ovoce a zelenina, celozrnné pečivo, otruby, luštěniny, divoká rýže, ovesné vločky, ořechy, pohanka, olejnatá semínka, ale také psyllium neboli jitrocel indický (seženete v lékárně).

Rozhýbejte „línou“ lymfu

Příčinou časté únavy bývá i zanesený lymfatický systém. Mízní uzliny totiž fungují jako super účinné filtry, které zadržují všechny škodlivé látky. Tento systém ovšem nemá vlastní pumpu (jako krevní oběh), takže ho musíte rozhýbat vy sami. Jak? Sportem nebo lymfatickou masáží (a nejlépe obojím). Pohyb je ostatně dalším účinným opatřením v boji proti únavě (zejména v těch chvílích, kdy byste nejradši vlezli pod peřinu). Není nic lepšího, než si po hektickém dni protáhnout tělo, nadýchat se vzduchu a vypudit z hlavy zbytečné myšlenky.

Nebuďte perfekcionisté

K únavě jsou náchylnější lidé, kteří mají na sebe až příliš vysoké nároky a všechno chtějí zvládat na sto procent – na úkor volného času určeného k zábavě a odpočinku. Někteří jsou schopni poměrně dlouho udržovat přímo „smrtící“ tempo – o to horší jsou pak propady, které dřív nebo později zákonitě přijdou. Nechtějte být za každou cenu dokonalí. Perfekcionismus neprospívá tělu ani duši a u druhých s ním rozhodně nezabodujete. Právě naopak.

Když únava signalizuje nemoc

Trvají-li problémy déle než dva týdny, přestože se snažíte odpočívat, navštivte lékaře. Někdy může únava varovat před vážnou nemocí.

Kardiomyopatie: onemocnění myokardu (srdečního svalu), který nepracuje správně. Tělem pak proudí méně kyslíku, což způsobuje únavu. K dalším příznakům patří bolest na hrudi po fyzické námaze nebo těžkém jídle, otoky, celková slabost a dušnost (lapání po dechu).

Hypofunkce (snížená činnost) štítné žlázy: tělo vyrábí méně hormonů tyroxinu a trijodtyroninu, což zpomaluje látkovou výměnu a navozuje únavu. Dalšími typickými projevy jsou pocit chladu, bledá pokožka, vypadávání vlasů, křehké nehty či chraplavý hlas.

Celiakie (nesnášenlivost lepku): při konzumaci potravin obsahujících lepek se zaktivuje imunitní systém a živiny z jídla organismus pak není schopen dostatečně využít. To má za následek řadu potíží včetně chudokrevnosti, která může vyvolávat únavu (ta sílí během dne, takže se večer cítíte úplně otupěle).

Cukrovka 2. typu: příčinou únavy bývá obvykle obezita a kolísající hladina cukru. Postižení si stěžují i na necitlivost, brnění v končetinách, žízeň, častější nutkání na toaletu, oční potíže a vyšší náchylnost k infekcím.

Zdroj: https://www.dobrakondice.cz


Není v našich silách ručit za všechny obsahy videí, názory a jednání jednotlivců.
Přejeme vám všem mnoho lásky v této transformační době.


Líbí se vám, co děláme?
Rádi byste podpořili provoz internetové televize Cesty k sobě?

200,-

Platba

300,-

Platba

500,-

Platba

1000,-

Platba

Za veškeré příspěvky předem děkujeme!

Zasláním daru dochází k uzavření darovací smlouvy dledarovacích podmínek.
Prohlášení o ochraně osobních údajů darujícího. Platba probíhá prostřednictvím služby

géčko.png verified_by_visa-full-colour.png Mastercard_SecureCode [Převedený].png visa-full-colour-rgb.png visa_electron_2015.png mc_accpt_match_eps.png me_accpt_match_eps.png ms_accpt_match_eps.png