Tesla ukázala převody Modelu 3 po najetém milionu mil

datum 20. 12. 2018

Tesla je momentálně nejsledovanější automobilkou světa. Zatímco jedna část přihlížejících nadšeně hltá každé slovo vizionáře Elona Muska a predikuje Tesle brzký vzestup mezi největší světové automobilky, druhá část označuje Muska za podvodníka a odpočítává dny do chvíle, kdy vyhlásí americká automobilka bankrot.

Ať už stojíte za jedním či druhý názorem, případně jste zcela nestranní, ten poprask okolo Tesly zkrátka vidíte a vnímáte. A jednou z hodně propíraných věcí kolem futuristických elektromobilů je i jejich spolehlivost. Sotva se někomu na druhé straně zeměkoule ochlípne kus plastu v interiéru, okamžitě o tom ví celý internet a davy „anti-Teslařů“ nadšeně poukazují na nekvalitu. Byť se takové věci stávají běžně kterékoliv automobilce, jen se o tom zdaleka tolik nemluví.

Jenže na druhou stranu jsou i momenty, kdy si přijdou na své obdivovatelé a nadšenci. Jeden z nich nastal právě nyní, když Elon Musk na svém velmi živém Twitteru vystavil fotografie ozubených kol redukčního převodu z Modelu 3, který má za sebou údajně milion mil (1,6 milionu kilometrů) v testovacím provozu. Na dílech není ani známka jakéhokoliv opotřebení, což Musk zdůrazňuje větou „Designováno pro ultra vysokou trvanlivost“. Svou snahu mít pohonné ústrojí „na věky“ přitom Musk vyjádřil již před pár lety a není to dlouho, co byl oznámen záměr dávat milionovou záruku na chystaný elektrický tahač. (FOTO)

Je možné, aby díly po obrovském nájezdu vypadaly takhle? Pochopitelně, že ano a nejen u elektromobilu. Převodovku lze dnes vyrobit s extrémně přesnými tolerancemi, a pokud je dobře a kvalitně zkonstruovaná, nemusí se dobře namazané převody fakticky nikdy opotřebit. U elektrického auta je navíc pravděpodobnost nesmrtelného pohonu ještě vyšší. V Tesle i v dalších elektromobilech se totiž nepoužívá převodovka, ale jen jeden redukční převod, tedy nesmírně jednodušší mechanismus. Je tu méně ozubených kol a zcela chybí veškeré díly komplikovaného řazení. Totéž platí i pro zbytek pohonného řetězce. Elektromotor jako takový se opět sestává z pár dílů, které se navíc nikde netřou jako u spalovacího motoru. Žádná kliková hřídel, žádné písty běhající ve vložkách, žádné rozvody…pouze rotor a stator.
Takže ano, rozhodně jde vyrobit spalovací auto, schopné dosáhnout podobně ohromného nájezdu, a dokonce se to v historii už několikrát podařilo. Jenže elektromobily mají díky své konstrukční jednoduchosti k věčnému fungování daleko větší předpoklad, je snazší je vyrobit a taky je tu výrazně nižší tendence k nahodilým mechanickým poruchám. Protože kde nic není, tam se nemá co pokazit.

Stále je ovšem potřeba mít na paměti, že tu koukáme na dvě fotky jedné převodovky, která prošla kontrolovaným testovacím procesem. Jestli je Tesla Model 3 opravdu komplexně spolehlivým autem, to ukáží až dlouhodobé poznatky majitelů. Podle prvních ohlasů se zdá, že bude zbytek auta možná zaostávat za jeho teoreticky nesmrtelným pohonem.

Dominik Valášek
www.garaz.cz

Zdroj: https://www.garaz.cz/clanek/tesla-ukazala-prevody-modelu-3-po-najetem-milionu-mil-21000314

sdílet: 
holubice
Podpořte nás

Děkujeme

Vážení diváci, velmi si vážíme vašich příspěvků – dáváte nám naději, že budeme moci pokračovat.

Pro platby zdarma v ČR a Eurozóně:
2502009848/2010 s uvedením slova
„Dar“ do zprávy pro příjemce.

Pro platby v ČR:
107-7380440287/0100 s uvedením
„Dar“ do zprávy pro příjemce.

Pro mezinárodní platby ze zahraničí:
IBAN: CZ40 0100 0001 0773 8044 0287 
BIC/SWIFT kód: KOMBCZPPXXX
Název účtu: CESTY K SOBĚ
Praha 4, 149 00
Česká republika

111
111 Kč
222
333 Kč
333
555 Kč
444
777 Kč
999
999 Kč
libovolna
libovolná částka
Cesty k sobě
FB ico