Zdroj: Pixabay.com

Práce z domu, kterou jsme si celá léta mnozí přáli jako benefit od zaměstnavatele, je najednou skutečností i pro ty, kteří o ni až tak moc nestáli. Už jsme na vlastní kůži zjistili, že home office má výhody i nevýhody. A mimo jiné ovlivňuje i duševní a fyzické zdraví.

Při práci z domu je nejdůležitější udržet si rovnováhu. Mezi prací a domácími radostmi či starostmi. Mezi aktivitou a odpočinkem. I mezi pasivitou a fyzickým pohybem. Proč je to důležité? Kvůli výkonnosti, motivaci i zdraví. „Jakákoli nerovnováha, fyzická nebo psychická, se projevuje i na úrovni buněk a může mít vliv na oslabení imunity. Ta se může projevit nejen ve formě vyšší náchylnosti k nemocem, ale i poklesem pracovní výkonnosti a větší únavou,“ upozorňuje Ing. Adrián Doboly, odborník na imunitu z biotechnologické společnosti Natures.

Práce z domu a stres

Největším skrytým nepřítelem zdraví při práci z domu je stres. Možná si to ani neuvědomujeme, ale číhá na nás v mnohých podobách.

Obavy ze šíření viru aktuálně provází všechny naše kontakty s druhými, kteří s námi zrovna nežijí v jedné domácnosti. I proto nám moc nepomáhají, abychom se cítili lépe. Stresorů je ale čím dál více, jedním z nich je například zvládání práce z domova. Domov při dlouhodobém pracovním vytížení může postupně ztrácet svou důležitou roli místa odpočinku a načerpávání energie. Obzvlášť v situacích, kdy máme doma děti, se kterými musíme vedle našich pracovních plnit i jejich školní povinnosti,“ potvrzuje psycholog Karel Malimánek, zakladatel Školy psychologie.

Stresory mohou být i vztahy v domácnosti, hrající si děti, nedostatek pohybu, problém zorganizovat si pracovní dobu, prokrastinace. Při dlouhodobé práci z domu hrozí i syndrom vyhoření nebo nabytí nepříjemného pocitu, že práce, kterou děláte, je v podstatě zbytečná.

Stres se může projevovat již zmiňovanou únavou, pocitem zbytečnosti, ale i nechutenstvím, nespavostí, podrážděností, zhoršenou náladou. Zvláště v tomto období, kdy se ani ve volném čase nemůžeme věnovat oblíbené kolektivní sportovní aktivitě, setkat se s přáteli, nebo se zajít pobavit do kina či divadla. „Toto je opravdu náročné období, kdy je důležité dbát na životosprávu, dobře se stravovat, hýbat se v rámci možností a podporovat organismus vhodnými doplňky stravy, které ho nezatěžují, ale pomáhají posilovat imunitu. V tomto směru se velmi osvědčily betaglukany, což jsou polysacharidy extrahované z hlívy ústřičné,“ radí odborník na imunitu Adrián Doboly.

Zdroj: www.trumpeter.cz

6 rad, jak zvládnout práci z domu

  1. Dodržujte režim: Vstávejte ve stanoveném čase, převlékněte se z pyžama, dejte si snídani. Vše dělejte tak, jako byste opravdu odcházeli z domu do práce. Dodržujte i přestávky na oběd či na kávu. Po skončení pracovní doby máte “padla”, není důvod řešit pracovní problémy, na ty bude čas zítra. Volný čas si rozvrhněte stejně, jako kdybyste fyzicky chodili do práce – vyhraďte si čas na sebe, na děti, domácnost…

  2. Mějte svůj pracovní prostor: Velmi pomáhá, pokud máte v rámci domácnosti svůj pracovní kout. Ať už to bude kancelářský stůl a židle nebo stůl v kuchyni, vy i vaši rodinní příslušníci byste měli vědět, že je to místo, kde pracujete a kde máte po ruce vše, co potřebujete.

  3. Dělejte si pracovní plány: Jako byste byli v práci, každý den byste měli mít seznam úkolů, kterým se budete věnovat. Užitečné je mít i týdenní a měsíční plán. Měl by být reálný s ohledem na to, kolik času a sil vyžaduje splnění jednotlivých úkolů, abyste se ani nepřepínali, ale ani neměli pocit, že máte moře času a pak najednou prokrastinovali.

Součástí plánu by rozhodně měla být i komunikace s kolegy. Během práce z domu je více než kdy jindy důležité komunikovat nejen elektronicky, ale i živě. Naplánujte si telefonáty, on-line porady. A pokud v práci neprobíráte vždy jen práci, ani nyní není důvod nevěnovat se chvíli i jiným tématům.

  1. Dbejte na zdravou stravu: Výhodou práce z domu je, že si můžete dopřát plnohodnotné jídlo, a ne polotovar koupený kdesi v bufetu. Přednost dávejte chutným jídlům plným vitamínů, které vám pomohou udržet se v dobré kondici.

V práci máte nárok na polední pauzu, tak si ji dopřejte. A pokud jste si během běžného pracovního režimu podporovali zdraví a imunitu i výživovými doplňky, i nyní je důvod užívat vhodné množství vitamínu C, D, B, hořčík, zinek, železo a betaglukan.

  1. Natáhněte se: Dlouhé sezení za počítačem neprospívá svalům, zádům, očím ani mozku. A tak se i při práci z domu každé dvě hodiny protáhněte, udělejte pár kroků, změňte polohu.

Po práci si aspoň každý druhý den dopřejte procházku nebo běh na čerstvém vzduchu. „Přiměřený pravidelný pohyb nelze nahradit žádným vitamínem či doplňky stravy, přitom je nesmírně důležitý pro dobrou fyzickou i psychickou kondici. Každý z nás by měl na to myslet, a hlavně se pohybu věnovat bez ohledu na to, zda chodí do práce nebo pracuje z domu,“ uzavírá odborník na imunitu z Natures.

  1. Napijte se: Při dlouhém sezení u počítače není problém zapomenout na pitný režim. Jeho nedodržováním se zbytečně zatěžují ledviny a hromadí se toxické látky v těle.

Zdroj: www.trumpeter.cz


Není v našich silách ručit za všechny obsahy videí, názory a jednání jednotlivců.
Přejeme vám všem mnoho lásky v této transformační době.


Vážení diváci, velmi si vážíme vašich příspěvků – dáváte nám naději, že budeme moci pokračovat a velmi nás mrzí, že se mnoho vašich chtěných plateb neuskutečnilo vzhledem k potížím funkčnosti platební brány. GoPay muselo přijmout nové podmínky bank, kdy spolkům neumožní on-line platby kartou. Prosíme o znovu zaslání/zasílání vašich příspěvků, prozatím přes klasický bankovní převod:

Pro platby v ČR: 107-7380440287/0100 s uvedením slova „Dar“ do zprávy pro příjemce.

Pro mezinárodní platby ze zahraničí: IBAN: CZ40 0100 0001 0773 8044 0287, BIC/SWIFT kód: KOMBCZPPXXX

Snažíme se pro vás najít jiné zjednodušující služby pro vaše platby. Děkujeme za pochopení i za podporu.

S láskou Cesty k sobě