Zdroj: Pixabay.com

Zaměříme-li se na celkové zdraví organismu, přirozeně s tím odejdou i nadbytečná kila. Než na redukci je šikovnější se zaměřit na očistu těla. Hlavně si vyberte způsob, který Vám vyhovuje a nezpůsobuje stres. Před spaním snižte příjem kalorií a nezdravé potraviny postupně vylučte z jídelníčku. Uvidíte, kolik energie a radosti se k Vám vrátí.

Doba čtení 5 min.

Cesty k sobě


Dnes již většina populace ví, že zdravá strava je prvním krokem k celostnímu zdraví. A jaro je pro nový začátek jako dělané! Lidské tělo na jaře lépe spaluje, díky hezkému počasí se více hýbeme a co je rovněž důležité: k dispozici máme širší škálu zeleniny i ovoce z lokálních zdrojů. Ačkoliv je i přes zimu na trhu mnoho druhů zeleniny a ovoce, jedná se ale hlavně o potraviny dovozové, které se vesměs trhají ještě zelené a nechávají se dozrávat pomocí chemie. Zato na jaře už jsou dostupné i mnohé odrůdy pěstované u nás, které se sklízejí, až když opravdu dozrají – jejich chuť a vůně jsou neporovnatelné. I to je jeden z důvodů, proč je s případnou redukcí hmotnosti vhodnější začít na jaře než v zimě, jak se často děje např. v souvislosti s oblíbenými novoročními předsevzetími.

Tzv. jarní detox se zdá být dobrou volbou pro nastartování metabolismu, lepší spalování a zdraví. Tělu prospěje, když se po dobu alespoň čtyř týdnů budeme snažit vyvarovat nezdravých a průmyslově zpracovaných potravin, budeme si vybírat přednostně potraviny čerstvé a zařadíme větší množství zeleniny a ovoce. Žádné zázračné pilulky na hubnutí ani na získání zdraví neexistují, je třeba uvažovat nad skladbou jídelníčku a množstvím jídla, jež každodenně sníme. „V potravinách nalezneme mnoho skrytých hrozeb. Jsou to nejen rafinované cukry, skryté tuky, jako např. palmový olej, a přídatná aditiva, ale i další složky průmyslově zpracovaných potravin, jež vedou k nadměrnému přibírání a ukládání tukových zásob. Proto je na místě se orientovat, nejen kolik která potravina obsahuje kalorií, ale hlavně z čeho se skládá,” říká Robert Žižka, ředitel společnosti Prameny zdraví. „Provedená randomizovaná studie poukázala na to, že ani jedny testované pilulky na hubnutí nebyly účinnější než placebo,” vysvětluje Žižka a dodává: „To jenom dále potvrzuje skutečnost, že reálná a optimálně i dlouhodobá redukce tělesné hmotnosti se neobejde bez změny životního stylu.”

Pokud usilujeme o redukci hmotnosti, můžeme narazit na spoustu “osvědčených diet”, které sice mohou být pro někoho přitažlivé a může díky nim ztratit i velké množství kilogramů, současně ale mohou velmi negativně ovlivňovat metabolismus, funkce vnitřních orgánů a imunitní systém – a v důsledku i celkové zdraví. Mezi takové diety patří např. low carb strava (dieta s nízkým obsahem sacharidů), paleostrava, tukožroutská dieta, dieta s extrémně nízkým příjmem kalorií atd. Můžeme jistě donekonečna zkoušet, co zrovna našemu tělu bude vyhovovat, jak se přitom budeme cítit a zda dojde či nedojde ke snížení hmotnosti. Při dostatečném omezení kalorií fungují (přinejmenším krátkodobě) všechny diety – to ale ještě neznamená, že efekt bude trvalý a současně zdraví prospěšný.

Jako jedna ze zajímavých a rozumnějších alternativ se jeví tzv. přerušovaný půst. Na webu faktaozdravi.cz se dovídáme, že účastníci studie zaměřené na přerušovaný půst snědli až o 250 kalorií denně méně, což vedlo k úbytku hmotnosti, a to i při zachování stávajícího způsobu stravování. Lidé totiž často volí tučná a nezdravá jídla večer, a pokud již večer mají “zakázáno” jíst, může to mít pozitivní vliv na jejich zdraví a redukci hmotnosti.

Základní a nejjednodušší princip redukce hmotnosti se zdá být velmi jednoduchý – příjem kalorií mít nižší než jejich výdej. Ještě důležitější ovšem je dodržovat základy zdravého stravování. „V praxi to znamená, že si například nedáte na oběd hamburger s hranolky, ale místo toho zvolíte uzené tofu, pohanku a velký zeleninový salát. Takové jídlo vás nejen zasytí, ale hlavně dodá vašemu tělu vše, co potřebuje, na rozdíl od jídel typu fast-food,” uvádí Robert Žižka. Strava, v jejímž středu se nacházejí nerafinované rostlinné potraviny, nejen snižuje tělesnou hmotnost, přináší s sebou i řadu dalších prospěšných účinků. Snižuje se krevní tlak, a to velice brzy, již v horizontu 1-2 týdnů. Dále se snižuje cholesterol, zlepšuje se spánek, zlepšuje se nálada a (někdy doslova obratem) i libido.

Ne každý možná usiluje právě teď o redukci hmotnosti, o dobré zdraví ale stojíme všichni. Má-li náš organismus optimálně fungovat a nemají-li být narušené funkce imunitního systému, je třeba, abychom zajistili pravidelný přísun vhodně zvolených živin v dostatečné kvalitě i kvantitě. Pokud se tak neděje, je tělo náchylnější k různým onemocněním, jak infekčním, tak civilizačním. Dlouhodobým nezdravým stravováním si můžeme přivodit nejedno chronické onemocnění. „V souvislosti s nezdravým způsobem stravování čelíme dnes epidemii kardiovaskulárních onemocnění a také zvýšenému výskytu rakoviny. Zvýšený cholesterol, hypertenze, obezita, infarkty, mrtvice, rakovina tlustého střeva, potíže s klouby, snížení kvality života a čím dál tím více i psychické obtíže plus kognitivní problémy (dostavující se typicky s přibývajícím věkem) jsou dnes zcela běžné,” doplňuje Robert Žižka.

Obrovský přínos, jaký může přinést změna jídelníčku a životního stylu, je dnes po důkladném a nepředpojatém prozkoumání odborné literatury již zcela zřejmý. Jak tedy začít? Co pro změnu udělat? V moderní době máme k dispozici řadu účinných a prověřených strategií. Jednou z nich je možnost sledování příjmu a výdeje kalorií a příjmu živin pomocí chytrých hodinek a aplikace, do níž zapisujeme veškeré jídlo, jež za den sníme. První den můžeme začít se svým klasickým jídelníčkem. Hned uvidíme, které živiny našemu tělu scházejí a kterých můžeme mít naopak až příliš mnoho. Pomocí aplikace v telefonu a chytrých hodinek si můžeme nastavit variantu, již v dané fázi potřebujeme: redukci hmotnosti, nabírání svalové hmoty, udržení hmotnosti. Optimální bude, když bude jídelníček vyvážený – nebudeme trpět hlady ani se nebudeme přejídat. Toho snadno dosáhneme při hojném zařazení nerafinovaných rostlinných potravin. Ty díky velkému obsahu vody a vlákniny bez problému vyvolají pocit sytosti; současně obsahují velká množství cenných živin. „Pokud vytrváte, výsledky na sebe nenechají dlouho čekat,“ uzavírá Robert Žižka ze společnosti Prameny zdraví.

Autorka: Lucie Nemešová

Zdroj:  www.storyhunters.cz


Není v našich silách ručit za všechny obsahy videí, názory a jednání jednotlivců.
Přejeme vám všem mnoho lásky v této transformační době.


Vážení diváci, velmi si vážíme vašich příspěvků – dáváte nám naději, že budeme moci pokračovat a velmi nás mrzí, že se mnoho vašich chtěných plateb neuskutečnilo vzhledem k potížím funkčnosti platební brány. GoPay muselo přijmout nové podmínky bank, kdy spolkům neumožní on-line platby kartou. Prosíme o znovu zaslání/zasílání vašich příspěvků, prozatím přes klasický bankovní převod:

Pro platby v ČR: 107-7380440287/0100 s uvedením slova „Dar“ do zprávy pro příjemce.

Pro mezinárodní platby ze zahraničí: IBAN: CZ40 0100 0001 0773 8044 0287, BIC/SWIFT kód: KOMBCZPPXXX

Snažíme se pro vás najít jiné zjednodušující služby pro vaše platby. Děkujeme za pochopení i za podporu.

S láskou Cesty k sobě