Včera jsem četl článek, který ve mně vyvolal nesmírné vzrušení. Jeho název je „Hacknutí nervového systému“ a napsala ho Gaia Vinceová.

V článku autorka popisuje zkušenost ženy, která trpěla silnou, ochromující revmatoidní artritidou a její konečné uzdravení způsobem, který minimalizoval zánět pomocí jednoduché stimulace bloudivého nervu.

To znamená, že pomocí aktivace bloudivého nervu, který funguje prostřednictvím parasympatického nervového systému, umíme do značné míry ovlivňovat zánět a imunitní systém.

Nesmírně užitečná může být při právě role mozku.

Trpíte-li trávicími obtížemi, vysokým krevním tlakem, depresí či jakýmkoliv zánětlivým stavem, čtěte prosím dále.

Dovolte mi postupně vysvětlit možné aspekty.

Co je bloudivý nerv?

V první řadě, bloudivý nerv je nejdelší nerv v těle, který začíná v mozku jako kraniální nerv číslo deset, cestuje dolů do krku a pak prochází kolem zažívacího systému, jater, sleziny, slinivky, srdce a plic.

Tento nerv je hlavní hráč v parasympatickém nervovém systému (který nám umožňuje regenerovat se, trávit výživu na rozdíl od sympatického nervového systému, který nás posouvá do stavu pohotovosti, boje a útěku).

Vagový tonus

Tonus bloudivého nervu (vagus) je klíčový pro aktivaci parasympatického nervového systému. Vagových tonus se měří tak, že se sleduje tepová frekvence společně s rychlostí dýchání.

Tepová frekvence se trochu urychluje při nádechu a trochu zpomaluje při výdechu. Čím větší je rozdíl mezi vaším tepem při nádechu a tepem při výdechu, tím vyšší je vagový tonus.

Zvýšený vagový tonus znamená, že vaše tělo se dokáže po námaze rychleji uvolnit.

S čím se pojí zvýšený vagový tonus?

Zvýšený vagový tonus zlepšuje funkci mnoha tělesných systémů, způsobuje lepší regulaci hladiny cukru v krvi, snižuje riziko mozkové příhody a kardiovaskulárního onemocnění a také snižuje krevní tlak.

Díky lepší tvorbě žaludeční kyseliny a trávicích enzymů zlepšuje trávení a snižuje migrény.

Zvýšený vagový tonus také souvisí s lepší náladou, menším výskytem úzkostí a vyšší odolností organismu vůči stresu.

Jedním z nejzajímavějších úkolů bloudivého nervu je ten, že v podstatě „čte“ střevní mikroflóru a spouští reakci na tlumení zánětu na základě toho, zda se objeví, nebo neobjeví patogenní, resp. nepatogenní organismy.

Tímto způsobem může střevní mikroflóra ovlivňovat vaši náladu, hladinu stresu a celkový zánět v těle.

S čím se pojí snížený vagový tonus?

Snížený vagový tonus se spojuje s kardiovaskulárními stavy a mozkovou příhodou, depresí, cukrovkou, chronickým únavovým syndromem, kognitivní poruchou a mnohem vyšší mírou zánětlivých stavů.

Mezi zánětlivé stavy patří všechna autoimunitní onemocnění (revmatoidní artritida, zánětlivé onemocnění střev, endometrióza, autoimunitní onemocnění štítné stavy, lupénka a další).

Jak zvýšíme vagový tonus?

Vagový tonus lze zvýšit aktivitami, které stimulují bloudivý nerv. Dobrou zprávou je, že máte možnosti, jak ho sami stimulovat, ale vyžaduje to pravidelné cvičení.

Do určité míry jste geneticky náchylní k různé úrovni vagového tonu, ale to ještě neznamená, že to nelze změnit.

Zde je několik způsobů, jak stimulovat bloudivý nerv:

1. Pomalé, rytmické brániční dýchání. Dýchání z bránice stimuluje a posiluje bloudivý nerv.

2. Broukání. Vzhledem k tomu, že bloudivý nerv je připojen k hlasivkám, broukání ho mechanicky stimuluje. Můžete si broukat písničku nebo ještě lépe opakovat zvuk „OM“ (jako tibetští mniši během meditací).

3. Mluvení.Rovněž je užitečné pro stimulaci bloudivého nervu vzhledem k připojení nervu na hlasivky.

4. Mytí obličeje studenou vodou. Tento mechanismus není příliš znám, ale studená voda na obličeji stimuluje váš bloudivý nerv.

5. Meditace. Laskavá meditace podporuje pocity dobré vůle vůči sobě i ostatním. Studie Barbary Fredricksonové a Bethany Kikové z roku 2010 zjistila, že zvýšení pozitivních emocí vedlo ke zvýšené sociální blízkosti a zlepšení vagového tonu.

6. Vyvažování střevní mikroflóry. Přítomnost zdravých bakterií ve střevě vytváří pozitivní zpětnou vazbu přes bloudivý nerv a zvyšuje jeho tonus.

Důsledky těchto jednoduchých a základních postupů na celkový zdravotní stav mohou být dalekosáhlé.

Trpíte-li nějakým zánětlivým stavem, trávicími obtížemi, vysokým krevním tlakem nebo depresí, je velmi užitečné zaměřit se na aktivaci bloudivého nervu.

Již dlouho víme, že dýchací cvičení a meditace jsou užitečné pro naše zdraví, je však fascinující se dozvědět, na jakém mechanismu fungují.

Závěr

Doufám, že i vás tento krátký článek inspiroval k zahájení meditace a hledání dalších prostředků na zvládání zánětlivé reakce těla.

Tento článek se poprvé objevil na Darou Wellness. Podívejte se na jejich úžasně poučný blog o veškerých věcech souvisejících se zdravím, s radou od některého z předních naturopatických lékařů Severní Ameriky.

Zdroj: Vylectese.cz


Není v našich silách ručit za všechny obsahy videí, názory a jednání jednotlivců.
Přejeme vám všem mnoho lásky v této transformační době.


Líbí se vám, co děláme?
Rádi byste podpořili provoz internetové televize Cesty k sobě?

200,-

Platba

300,-

Platba

500,-

Platba

1000,-

Platba

Za veškeré příspěvky předem děkujeme!

Zasláním daru dochází k uzavření darovací smlouvy dledarovacích podmínek.
Prohlášení o ochraně osobních údajů darujícího. Platba probíhá prostřednictvím služby

géčko.png verified_by_visa-full-colour.png Mastercard_SecureCode [Převedený].png visa-full-colour-rgb.png visa_electron_2015.png mc_accpt_match_eps.png me_accpt_match_eps.png ms_accpt_match_eps.png