Zdroj: Pixabay.com

Výzkumy ukazují, že emoční inteligence hraje významnou roli v efektivitě na pracovišti. Jednotlivci s vysokou emoční inteligencí podávají lepší výkon. Většinou mají lepší psychickou kondici i fyzické zdraví.

Emoční inteligence se dá přitom naučit. Dnes proto existuje celá řada knih, kurzů či edukativních programů, které to lidem umožňují. Stal se z toho doslova obchod za miliardy.

Podle psychoterapeutky Amy Morinové není třeba chodit na drahé kurzy. Na začátek stačí následovat těchto sedm bodů.

1. Dejte každé emoci nálepku – správně ji pojmenujte

Lidé například řeknou: „Je mi těžko,“ nebo „Mám knedlík v krku.“ Co to ale znamená, je, že cítí smutek, nebo úzkost. Co by si tedy měli říct, je: „Cítím smutek,“ nebo „Cítím úzkost.“

Zní to sice jednoduše, ale podle terapeutky bychom si měli dát tu práci a správným pojmenováváním vnitřních stavů strávit několik hodin denně.

2. Buďte si vědomi toho, jak vaše emoce ovlivňují váš racionální úsudek

Teď, když víte, jak se cítíte, zastavte se na chvilku a uvědomte si, jak moc tyto pocity ovlivňují vaše myšlenky, činy a vaše rozhodování. Pokud jste smutný, může to být tím, že se bojíte odmítnutí, a tak raději nic nezkoušíte. Na druhou stranu, býváte-li příliš entuziastičtí ohledně nové příležitosti, může to vést k riskantnímu chování.

3. Uvědomte si, jestli jsou vaše pocity vašimi přáteli, nebo nepřáteli

Každá emoce může pomoci i uškodit, závisí na okolnostech. Vztek může být přítelem, pokud se postavíte sami za sebe, například, když jste verbálně napadeni. Stejná emoce může být ale nepřítel, pokud máte nepříjemnou diskusi se šéfem.

I smutek může být nápomocen, pokud ho zažíváte při vzpomínce na člověka, kterého jste ztratili, ale může být nepřítelem, pokud z vás vysaje energii.

4. Přijměte zodpovědnost za své vlastní emoce

Říkat si, že vás rozčiluje váš kolega nebo šéf, není zdravé. Dáváte tak moc druhým a ve výsledku to jsou oni, kdo mají vaši náladu pod kontrolou. Tady je malý trik. Místo abyste si řekli: „Rozčiluje mě!“ Raději si řekněte: „Nelíbí se mi, co dělá a rozčiluje mě to.“ Je to jeden z prvních kroků, díky kterým se můžete naučit lépe regulovat své emoční stavy.

5. Buďte vnímaví k pocitům ostatních

Učte se vidět a chápat emoce osob ze svého okolí. Dovednost je klíčovým komponentem ke zvyšování emoční inteligence. Věnujte pozornost tomu, v jakém emočním stavu jsou lidé kolem vás. Pokud tomu budete rozumět, bude pro vás snazší ovlivnit jejich pohled na problematiku i chování.

6. Omezte čas, který trávíte online

Čas strávený na mobilu může narušit vaše vztahy. Více studií zabývajících se romantickými vztahy ukazuje, že přítomnost chytrého telefonu během společně tráveného času může přinést pocit odcizení a nedůvěry.

7. Reflektujte svůj posun

Všímejte si pozitivních změn. Řešili jste splnění úkolu s vždy frustrovaným kolegou a najednou byla vaše interakce lepší než obvykle? V takových chvílích je dobré se zastavit a uvědomit si, jak se díky vašemu posunu mění i reakce okolí.

Zdroj: www.novinky.cz


Není v našich silách ručit za všechny obsahy videí, názory a jednání jednotlivců.
Přejeme vám všem mnoho lásky v této transformační době.


Vážení diváci, velmi si vážíme vašich příspěvků – dáváte nám naději, že budeme moci pokračovat a velmi nás mrzí, že se mnoho vašich chtěných plateb neuskutečnilo vzhledem k potížím funkčnosti platební brány. GoPay muselo přijmout nové podmínky bank, kdy spolkům neumožní on-line platby kartou. Prosíme o znovu zaslání/zasílání vašich příspěvků, prozatím přes klasický bankovní převod:

Pro platby v ČR: 107-7380440287/0100 s uvedením slova „Dar“ do zprávy pro příjemce.

Pro mezinárodní platby ze zahraničí: IBAN: CZ40 0100 0001 0773 8044 0287, BIC/SWIFT kód: KOMBCZPPXXX

Snažíme se pro vás najít jiné zjednodušující služby pro vaše platby. Děkujeme za pochopení i za podporu.

S láskou Cesty k sobě