Podle analýz za posledních 30 let ubylo na celém světě 25 % hmyzu. Role hmyzu je zásadní pro celý ekosystém. V čem je hmyz tak význammý?

Doba čtení 1 min.

Za posledních třicet let ubylo na celém světě 25 % hmyzu. Takový je výsledek studie, kterou zveřejnil časopis Science. Hmyz je životně důležitou součástí potravinového řetězce a vědci jsou proto závěry studie velmi znepokojeni.

Zdroj: Unsplash foto

Analýza kombinovala 166 dlouhodobých průzkumů z téměř 1 700 lokalit po celém světě. Ačkoliv počty některých druhů rostou, například každým desetiletím se o 11 % zvyšuje hojnost sladkovodního hmyzu, celkový počet hmyzu prudce klesá. Rychlá destrukce přirozených stanovišť a jejich přeměna na zemědělské plochy významně snižuje hmyzí populace zejména v Jižní Americe, jižní Asii a v Africe. Problémem je i velká expanze asijských a afrických měst, používání pesticidů či takzvaný světelný smog.

Hmyz je vůbec nejrozšířenějším živočišným druhem. Jeho současná populace podle vědců činí asi 136 miliard tvorů a je zásadní pro rovnováhu ekosystémů, na kterých je lidstvo závislé. Hmyz opyluje rostliny a je potravou pro ostatní živočichy.

Úbytek hmyzu není na celém světě rovnoměrný, v Německu je to 75 % a v Portoriku dokonce 98 %. Vedoucí výzkumu Roel van Klink z Centra pro integrovaný výzkum biologické rozmanitosti v Lipsku je z výsledků znepokojen. „Jedna věc, na kterou by měli lidé vždy pamatovat, je skutečnost, že jsme opravdu závislí na hmyzu,” řekl pro deník The Guardian.

S úbytkem hmyzu se potýká i Evropa, některé druhy jsou na pokraji vyhynutí. Vědci komentující studii a například Matt Shardlow z charitativní organizace Buglife dokonce tvrdí, že masivní pokles hojnosti hmyzu je ekologickou katastrofou.

Zdroj: www.svetobeznik.info

Vážení diváci, velmi si vážíme vašich příspěvků – dáváte nám naději, že budeme moci pokračovat a velmi nás mrzí, že se mnoho vašich chtěných plateb neuskutečnilo vzhledem k potížím funkčnosti platební brány. GoPay muselo přijmout nové podmínky bank, kdy spolkům neumožní on-line platby kartou. Prosíme o znovu zaslání/zasílání vašich příspěvků, prozatím přes klasický bankovní převod:

Pro platby v ČR: 107-7380440287/0100 s uvedením slova „Dar“ do zprávy pro příjemce.

Pro mezinárodní platby ze zahraničí: IBAN: CZ40 0100 0001 0773 8044 0287, BIC/SWIFT kód: KOMBCZPPXXX

Snažíme se pro vás najít jiné zjednodušující služby pro vaše platby. Děkujeme za pochopení i za podporu.

S láskou Cesty k sobě