Kombuchu, kysané zelí, kefír, nakládanou zeleninu a další kvašené potraviny doporučují jako „nezbytnost“ pro zdravé střevo a mikroflóru téměř všichni odborníci na funkční medicínu a přírodní zdraví.

Vlastně jen sotva přejdete obchodem s potravinami či zdravou stravou tak, abyste neviděli na polici tyto výrobky s údaji o jejich prospěšnosti na trávicí problémy, imunitní zdraví, pravidelné vyprazdňování a podobně.

Kvašené potraviny však mají i svou nepříjemnou stránku, o které možná nevíte. Ve skutečnosti je naléhavým problémem otázka, kolik kvašených potravin a kdy konzumovat. A můj názor se od názoru mnohých lékařů funkční medicíny liší.

Pojďme si promluvit o tom, proč jsou zdraví a mikroflóra vašeho střeva tak důležité, o riziku, které představují kvašené potraviny, a o alternativách, jak si můžete zvýšit hladiny prospěšných bakterií.

Důležitost zdravého střeva a vaší mikroflóry

Pokud jste obeznámeni s důležitostí střevního zdraví, pak zřejmě víte také o své mikroflóře – ekosystému mikroorganismů, žijících ve vašem trávicím traktu.

Vědci v posledních letech zjistili, že střevní mikroflóra obsahuje desítky miliard mikroorganismů, včetně asi tisíce druhů bakterií s více než 3 miliony genů – což je 150krát více genů než lidských!

Já si naši mikroflóru ráda představuji jako deštný prales, vyplněný mnoha rozličnými druhy dobrých bakterií (probiotických), špatných bakterií a kvasnic, žijících spolu v jednom ekosystému.

Když mají vládu dobré bakterie, tak máte zdravé střevo a imunitní systém (neboť téměř 80 % vašeho imunitního systému žije ve vašem střevě).

Pokud se ale rovnováha naruší a špatné bakterie a kvasnice se vymknou kontrole, může se u vás rozvinout bakteriální přerůstání v tenkém střevě (SIBO) a dojít k prorůstání kvasinek.

Oba tyto stavy mohou způsobovat propustné střevo, vedoucí k nepřebernému množství problémů a vyslat vás na cestu k chronickému a autoimunitnímu onemocnění.

Role kvašených potravin ve střevním zdraví

Kvašené potraviny se připravují s využitím procesu lakto-fermentace, při kterém se bakterie, kvasnice a jiné mikroorganismy v potravě rozkládají na cukr a škrob, měníc ji na kyselinu mléčnou.

Kyselina mléčná, vytvořená v procesu kvašení, je přírodním konzervačním prostředkem bránícím růstu škodlivých bakterií (to je důvod, proč kvašené potraviny „vydrží“ tak dlouho).

Kvašené potraviny se snadněji tráví, protože výživné látky se rozložily na své stravitelnější formy. Proces lakto-fermentace může také vašemu jídlu přidat výživnou hodnotu, protože dokáže vytvářet vitaminy skupiny B, omega-3 nenasycené mastné kyseliny a trávicí enzymy, které nejsou v jídle před kvašením přirozeně přítomny.

Jaká je tedy přesná spojitost mezi fermentovanými potravinami a střevním zdravím?

Část „lakto“ v pojmu lakto-fermentace odkazuje na konkrétní druh bakterií rodu Lactobacillus. Rozličné kmeny těchto bakterií jsou přítomny v rostlinách a také se přirozeně nacházejí ve vaší střevní mikroflóře.

Ve skutečnosti se kmeny Lactobacillus kvůli svým přínosům pro střevní zdraví často nacházejí v probiotických doplňcích stravy.

Během kvašení jsou tyto kmeny bakterií schopné rychle se množit, protože kromě vytváření enzymů a výživných látek vznikají v procesu kvašení i prebiotika, kterými se probiotika živí.

Proto mají kvašené potraviny velmi vysoký obsah probiotik, jakož i prebiotik, kterými po snědení krmíte přirozené probiotické bakterie svého střeva.

Z tohoto důvodu si lidé, kteří mají problém se střevním zdravím, zejména s kvasinkovým prorůstáním, kandidózou nebo SIBO, v rámci své léčby často přidávají do stravy kvašené potraviny, aby si znovu vytvořili populaci probiotických bakterií, které drží na uzdě špatné bakterie a kvasinky.

Problém spočívá v tom, že ani zdaleka nejde o hladký a čistý proces. Vzpomínáte si, jak jsem řekla, že vaše mikroflóra je jako deštný prales s množstvím společně žijících druhů? Tak i samotný proces kvašení je případem přežití nejzdatnějších a hráči nejsou vždy jen ti dobří.

Ve skutečnosti se kombucha, jedna z nejznámějších a nejpopulárnějších kvašených potravin, vyrábí ze symbiotické kolonie bakterií a kvasnic. To znamená, že v procesu kvašení nejsou přítomny jen dobré či probiotické bakterie, ale i špatné bakterie a kvasnice.

Navíc si do vašeho střeva nachází cestu i vysoká koncentrace prebiotických bakterií, nacházejících se v kvašených potravinách, kde stejně krmí dobré bakterie, špatné bakterie a kvasnice.

Pokud tedy máte problém se SIBO či kandidózou a máte už nadměrnou populaci špatných bakterií či kvasnic, pak je konzumace kvašených potravin totéž, co přilévání oleje do ohně.

To značí, že i když je pravda, že kvašené potraviny mají opravdu možné zdravotní přínosy, ve skutečnosti mohou udržováním střevních infekcí způsobovat více škody než užitku.

Proto jsem při práci s tisíci pacienty na své klinice opětovně vídala, že nejlepší je se kvašeným potravinám vyhýbat, dokud ve svém střevě neobnovíte zdravou rovnováhu.

Mnozí moji pacienti zjistili, že po odstranění svých střevních problémů jsou schopni pro posílení své populace dobrých bakterií přidávat kvalitní kvašené potraviny.

Každý jsme však jiný a pouze vy víte, co je pro vaše tělo nejlepší. Když po překonání kandidózy či SIBO stále zjišťujete, že nedokážete tolerovat kvašené potraviny, není na jejich přidávání žádný důvod.

Zdravou úroveň dobrých střevních bakterií dokážete snadno udržet s použitím níže uvedených tipů.

Jak zvýšit počet prospěšných bakterií bez kvašených potravin

Skvělým způsobem na obnovení své populace dobrých bakterií bez krmení špatných bakterií či kvasnic je užívat vícekmenová, vysokoúčinná probiotika, obsahující pouze kmeny bakterií, jejichž prospěšnost pro střevní zdraví se prokázala výzkumem.

Když se trápíte střevními infekcemi, propustným střevem nebo jinými střevními problémy, doporučuji své probiotické tablety 100 Billion.

Tento komplexní, maximálně prospěšný probiotický přípravek obsahuje 100 miliard jednotek vytvářejících kolonie (CFU), sestávajících ze čtyř zkoumaných kmenů prospěšných bakterií.

Po obnovení vašeho střevního zdraví doporučuji přejít na mé probiotické kapsle 30 Billion, představující dokonalou udržovací dávku pro dlouhodobé střevní zdraví, které si můžete přidávat do kvašených potravin, pokud je snášíte.

Zdroj: https://www.vylectese.cz


Líbí se vám, co děláme?
Rádi byste podpořili provoz internetové televize Cesty k sobě?

200,-

Platba

300,-

Platba

500,-

Platba

1000,-

Platba

Za veškeré příspěvky předem děkujeme!

Zasláním daru dochází k uzavření darovací smlouvy dledarovacích podmínek.
Prohlášení o ochraně osobních údajů darujícího. Platba probíhá prostřednictvím služby

géčko.png verified_by_visa-full-colour.png Mastercard_SecureCode [Převedený].png visa-full-colour-rgb.png visa_electron_2015.png mc_accpt_match_eps.png me_accpt_match_eps.png ms_accpt_match_eps.png