Zdroj:Pixabay.com

Vážení a milí čtenáři,
V tomto druhém pokračování se zamyslíme nad vzácným darem pro člověka, schopností chodit po dvou.

Tato lidská schopnost umožnila člověku rozvíjet myšlení, dokonale se napojit na vnější i vnitřní svět. Prožívat život prostřednictvím smyslů a vyjádřit pocity rukama. Aby byla zachována rovnováha, je každý dar vyvážen nevýhodou.

Za dar projevit své mentální a duševní schopnosti, platíme daň v podobě vetší náročnosti udržet v gravitačním poli Země rovnováhu. Z tohoto pohledu to má člověk opravdu náročné, protože se potřebuje velkou část dne udržet na dvou nohou.

Na velikosti našeho chodidla a jejich vzájemném postavení závisí náročnost pro splnění tohoto úkolu. Pokud používáme chodidla v postavení vzájemně paralelním s minimálním rozestupem, je opora těla malá /2-3dm2/ a pro udržení stability je to pozice velmi náročná. Každý 1cm2 plochy chodidel zatížíme hned několika kg naší tělesné váhy. Proto je velmi důležité správně využívat celou plochu chodidla. Pokud našlapujeme nesprávně, dochází někde k přetížení a jinde odlehčení. Tahle nerovnováha sebou potom přináší nerovnoměrné opotřebení kloubů.

Máme také ruce a ty nám přirozeně pomáhají vyvažovat trup a hlavu. Pokud jsou volné a mohou se přirozeně podél těla pohupovat, výrazně nám pomáhají při chůzi. Náklon při chůzi působí jako další pohon. Pohání nás naše vlastní váha. Pokud jsou pohyby nohou a rukou v rovnovážném stavu, spotřebujeme minimum energie. Opět nám zůstává velký její podíl na regenerační procesy. Proto správná chůze léčí doslova celé tělo.

Z našeho postoje i chůze se dá vyčíst, jak na tom jsme zdravotně. Lehký a klidný krok leccos napoví o tom, jak se cítí a jak funguje jeho majitel. Těžká, klátivá chůze je obrazem toho, jak se cítí ten, kdo takto chodí. Příčin může být nespočet. Cesty k nápravě vedou jen jedním směrem.

Příliš těžký trup, hlava nebo obojí nás přirozeně nutí dávat nohy tak, aby byla základní opora co největší. Řešení je nespočet. Můžeme rozevřít špičky nebo dát víc od sebe celá chodidla. Naše tělo samo řídí postavení chodidel. To nevymyslíme, to se děje přirozeně bez našeho vědomí.

Někdy je to doslova tak, že kdybychom byli „I“= žebřík, ze žebříku se stávají „A“= štafle. Udržet rovnováhu potom není tak náročné a není tedy nutné plně zapojit svaly určené pro udržení stability. Takže se naše chůze mění a my s ní často bez toho abychom si to uvědomovali.

Naše tělo rozložené na široké základně „A“ už tolik neřeší stabilitu jako u „I“. Jenže tím přichází o svou pružnost, kterou mu zajišťuje právě ona nestabilní situace. Naše tělo přestává pružit. Chůze je tvrdá a s ní i dopady. Jenže naše regenerace je závislá právě na pružnosti = zapojení svalů určených pro udržení stability. Takže vlastní schopnost udržovat stabilitu na dvou nohou souvisí s naší schopností regenerace. Doslova s naší imunitou.

Zmínila jsem také vyvažující pohyb rukama. Je opravdu velmi důležitý pro naše zdraví. Šetříme ne jen nohy, tím, že jejich pohyb rovnoměrně vyvažujeme, ale i plíce a srdce. Přirozeným pohybem rukou pomáháme tělu při nadechování a vydechování a tím šetříme a zároveň podporujeme regeneraci systémů pro dýchání a okysličování.

Mluvíme o léčení pohybem a pro tento účel není vhodná pří „léčivé“ chůzi žádná zátěž ani opora /batoh, taška, hole/.

Hole zmíním podrobněji. Pokud používáme při chůzi opory, jednu nebo dvě, už nepodporujeme chůzi bez nich. O holích se podporuje chůze s oporami, kdy tělo funguje naprosto jinak než bez nich. Část váhy těla nesou tentokrát i ruce, takže se váha těla rozkládá na ještě větší plochu. Je to prostor mezi chodidly a dlaněmi. Stabilitu zajišťují ony čtyři opory a tak z velké části vlastní stabilizační systém určený k udržení stoje bez opor vypíná. Tělo přestává přirozeně pružit. Klouby fungují ale v jiném postavení než ve stoji. Proto se i jinak opotřebovávají. Pro zdravého člověka tento způsob chůze s oporami není přirozený. Jeho schopnost udržení rovnováhy na dvou klesá, klouby se nesprávně opotřebovávají, některá svalová vlákna jsou přetěžována a jiná z účasti na pohybu vyloučena. Když jdeme po dvou, dýcháme jinak, než když používáme tři nebo čtyři opory.

Chůze do léčení pohybem určitě patří. Jen to musí být ta, kterou podporujeme stabilitu = rovnováhu celého těla. Tedy po dvou, bez opor, se správným nastavením chodidel. Zdraví podporující chůze nebolí ani bolest nezpůsobuje.

Pocit hraje také významnou roli. Bolest je nepříjemný pocit, který nás chce zabrzdit. Tělo nám říká „nenič mne“! Doslova nás blokují svalová vlákna, která pracují při dýchání. Zadržujeme dech a tím vzniká napětí, které působí proti pohybu. Obcházíme bolest a narušujeme stabilitu, kulháme. Už nepodporujeme, ničíme.

Podobně působí strach. Nebolí, ale zvyšuje v nás napětí. Opět je to způsobeno našim dýcháním. Nadechujeme se proti odporu svalů, které blokují nádech.

Každá emoce nás ovlivní, jedna vede k zablokování, jiná zpomalení, jiná nás zrychluje apod. Proto je i pocit důležitý. Jenže není snadné s ním pracovat přímo a tak s ním pracujeme nepřímo. Ovlivníme jej tak, že se soustředíme na pravidelné dýchání. Pocity plně podřídíme kontrole dechu. Musí se to trénovat, ale když se to naučíte, budete se léčit velmi snadno. Vaše rovnováha se k vám bude vracet rychle a přirozeně. O možnostech práce s dechem si povíme příště.

Pro někoho je těžké chodit na dlouhé procházky, obzvlášť když má s chůzí problém. Já mám pro své klienty takovou praktickou radu. Když to nejde jít ven, cvičte chůzi na místě doma. Dejte si na hlavu knížku nebo klobouček a 7 – 10 minut pochodujte na místě. Můžete si pustit do kroku příjemnou hudbu a jen pozorujte své tělo. Možná se budete cítit jako při tanci. Ta knížka přirozeně vede tělo k napřímení a zapojení stability. Můžete si vědomě opravit i postavení chodidel. Tělo pruží, a pokud nebolí, podporujete regeneraci. Stabilita= dobře fungující imunitní systém. Chůzí jej můžete podporovat i doma. Není to úplně přirozená cesta, ale pomáhá nám k návratu na ní. Navíc se dá provozovat kdykoli.

A jak to má ta příroda?

Stejně jako člověk potřebuje upřednostnit stabilitu nad výkonem. Pokud jí příliš zatížíme břemeny, přestane přirozeně fungovat. Zastaví regenerační procesy a vše podřídí výkonu. Naše podpory v podobě hnojení, ochrany proti škůdcům apod. jsou jen přáním velmi vzdáleným od reality. Jsou to hole, které sice uvádějí do pohybu ale nesprávným směrem. A tak to opravdu je.

S láskou Zuzana Beranová


Není v našich silách ručit za všechny obsahy videí, názory a jednání jednotlivců.
Přejeme vám všem mnoho lásky v této transformační době.


Vážení diváci, velmi si vážíme vašich příspěvků – dáváte nám naději, že budeme moci pokračovat a velmi nás mrzí, že se mnoho vašich chtěných plateb neuskutečnilo vzhledem k potížím funkčnosti platební brány. GoPay muselo přijmout nové podmínky bank, kdy spolkům neumožní on-line platby kartou. Prosíme o znovu zaslání/zasílání vašich příspěvků, prozatím přes klasický bankovní převod:

Pro platby v ČR: 107-7380440287/0100 s uvedením slova „Dar“ do zprávy pro příjemce.

Pro mezinárodní platby ze zahraničí: IBAN: CZ40 0100 0001 0773 8044 0287, BIC/SWIFT kód: KOMBCZPPXXX

Snažíme se pro vás najít jiné zjednodušující služby pro vaše platby. Děkujeme za pochopení i za podporu.

S láskou Cesty k sobě